ENGLISH
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
לא תמיד צריך להבין

[לקובץ בגרסת pdf - לחץ כאן]

מהו אימון ממוקד פתרונות? כיצד הוא מיושם שלב אחרי שלב? ולמה חשוב לפרגן?
להלן דברים שנשא יורם גלי, יועץ לפיתוח ארגוני, בהרצאה בנושא אימון ממוקד פתרונות

מאת: ענת קלו לברון

יורם גלי: "גישה ממוקדת פתרונות היא גישה המאופיינת בהשגת תוצאות בטווח קצר. לפני שנתחיל לדבר על הגישה, ברצוני להניח שלושה יסודות: הראשון הוא ששינוי מתרחש כל הזמן. אנשים חושבים שיש תקופות של שינוי ויש תקופות סטטיות. זה לא נכון. שינוי קורה כל הזמן. היסוד השני יוצא מנקודת מבט שאין דרך אחת להגיע למקום מסוים. אם יש משהו שלא עובד, בואו נחפש דרך אחרת."

"היסוד השלישי טמון בכך שהבנת הבעיה לא מגדירה את הפתרון. לפני מספר שנים בני היה בעיצומו של גיל ההתבגרות. יום אחד אני מגיע הביתה, נכנס למטבח, מדבר איתו ושם לב שעל כל מילה שאני מוציא מפי הוא מגיב בציניות. בשלב מסוים שאלתי אותו: 'תגיד מה קורה לך?', אז בתי אמרה לי: 'אבא, אתה לא מבין שהוא בגיל ההתבגרות?', בוודאי שהבנתי, אבל עצם זה שהבנתי לא הפסיק את הציניות שלו."

בעבודת האימון ממוקד פתרונות שואלים שש שאלות:

1. מהו הדבר שקיומו יעלים את הבעיה?
העיקרון הראשון אומר: תתמקד בפתרון ולא בבעיה. את הפתרון לא מעניין מה הייתה הבעיה שהולידה אותו. אנחנו חושבים שאם נבין את שורש הבעיה נצליח לעזור. יש לזהות את מה שיש ואת מה שאין, ולמצוא מהו אותו הדבר, שאם הוא קיים הבעיה איננה?

2. מה המצב היום?
תיאור המצב כפי שהוא במציאות וללא פרשנויות. התשובה לשאלה הזו תשמש אותנו מאוחר יותר כשנתמקד בתהליך.

3. שאלת הנס.
נניח שהיום יורד, אנחנו הולכים הביתה, ובמהלך הלילה קורה נס והבעיה שלכם נפתרה לגמרי. אתם לא יודעים שהיא נפתרה וכן, אינכם יודעים שהנס קרה. מה יהיה הסימן הראשון לכך שהבעיה נפתרה? קבלו תשובות שמתארות את המצב ללא הבעיה. חשוב להימנע מלקבל תשובה שמתחילה ב"לא", אלא לבקש מהמתאמן לומר מה הוא "כן" רואה.
על כל מענה חשוב לשאול "מה עוד?", עד שלאט-לאט, המתאמן ייתן את התמונה שלו לעתיד המושלם.
כאן אנחנו מגיעים לעיקרון השני: התמקדו בעתיד ולא בעבר, צרו את המצב הרצוי, זה שבו הבעיה לא קיימת.

4. מה יעבוד?
יש להתמקד במה שעובד ולא במה שלא עובד, וגם לא ב-"את מי להאשים", ב-"מה נכון לעשות", ב-"מה הספרות אומרת". אלא רק לעסוק בשאלה: מה יעבוד?
כששלושת ילדי היו קטנים מצאתי שהם, ללא יוצא מן הכלל, מתרחצים ושמים את הבגדים המלוכלכים על שרפרף.

בכל פעם ביקשתי שישימו אותם בסל הכביסה, אך ללא הועיל. מצאתי את עצמי הופך לאבא מעצבן. הייתי מפסיק אותם באמצע צפייה בטלוויזיה, מסביר להם את הקשר בין סיבה לתוצאה, וכלום לא עזר.
אם משהו עובד - תעשו עוד מזה, אם זה לא עובד - תפסיקו.

אני, כאב, מחנך להיגיינה ולשמירת גבולות. מאוד רציתי שזה יעבוד, אבל זה לא עבד. עקרון זה עוזר להיות נוכחים למציאות. יש כלל שאומר: "פעם אחת - זה מקרה; פעמיים - זה צירוף מקרים; שלוש פעמים - תופעה!" בסופו של דבר, הייתה פעם אחת שבה במקום להגיב אוטומטית, לקחתי את הבגדים (מבלי שהם ייראו) ושמתי אותם בסל הכביסה, ומאז זה הפסיק. זה לא אומר שזה יעבוד עבור כולם, אבל עבורי זה עבד.
 
 

5. מה המצב, ומה טוב בו?
זה השלב בו אנו מסבירים למתאמן כי תמונת העתיד המיטבי שאותה בנה היא הציון 10, וכעת אנחנו מבקשים ממנו להציב את המצב הקיים על סקאלת המספרים בין אחד לבין עשר. מה הציון של המצב הקיים? מדוע בחרת בציון זה ולא בפחות ממנו? כלומר, אם הוא שש, אז למה לא חמש או שבע? באופן כזה אנחנו מתמקדים במה שהוא בכל זאת חיובי במצב הקיים.

6. איך ייראה המצב אם תעשה צעד אחד קטן?
ואחרי שהמתאמן בוחר את הצעד הקטן שהוא יכול לעשות שואלים אותו: "עד כמה אתה בטוח שתוכל לעשות זאת?", ואז אפשר להשתמש שוב בסולם - למה שמונה ולא שבע? עד שהוא יהיה בטוח שהוא יכול לעשות אותו.
מה נדרש כדי להשלים את האימון? להוקיר את המתאמן על מי שהוא, על ההישגים שלו בתהליך האימון ועל המאמץ שלו. אנשים, מסיבות רבות, מוותרים על ההוקרה. ישבתי פעם עם מנהל ותוך כדי הפגישה נכנס אחד העובדים שלו. איך שהוא יוצא מסתובב אלי המנהל ואומר לי: "אתה רואה את הבן אדם הזה? הוא נכס, הוא פשוט מדהים". אמרתי לו: "אתה יודע את זה ואני יודע את זה, חשבת פעם אולי להגיד לו את זה"? המנהל הסתכל עלי, די המום, ואמר: "בשביל זה הוא מקבל משכורת". הסתכלתי עליו בחזרה ושאלתי: "אז בשביל מה אתה נמצא פה?", תשובתו האוטומטית לא איחרה לבוא: "אם הוא לא יהיה בסדר, אז אני"...

יום אחד אשתי אמרה לי שהנורה נשרפה וביקשה שאחליף אותה. תוך כדי סיבוב הזכוכית נשארת לי ביד והחלק המתכתי נשאר בתוך בית הנורה. אני עובד על זה עשר דקות, מתאמץ, ובסוף מצליח. מרוב שמחה ואושר אמרתי לעצמי בקול רם "כל הכבוד לי". אשתי בדיוק חזרה ושמעה אותי. "תגיד אתה השתגעת, האם מהיום, כל פעם שאני אעשה מכונת כביסה, אני אגיד: כל הכבוד לי"? הרהרתי ואמרתי לה: "כן! מה רע להגיד איזה מילה טובה לעצמנו?"

יורם גלי הוא מנכ"ל CreaTeams לפיתוח מנהיגות צוותית

 

 
 
Created by : : DREAMEDIA