ENGLISH
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
אימון צוותי

 [לקובץ בגרסת pdf - לחץ כאן]

כל אדם הוא מיוחד, יחיד ושונה מאחרים. לכן במובן זה, כל אימון הוא שונה וייחודי.
כך הדבר גם עם צוותים.

כל צוות ייחודי ושונה מאחרים. אימון צוותי מתייחס ספציפית לאותו צוות ולמה שמהווה עבור אותו צוות פריצת-דרך. 
לפני שנים רבות הצהרתי על מחויבותי לקידומם של צוותים ולהעצמתם. בכך, צבעתי במידה רבה את העתיד שלי - הן המקצועי והן האישי. היה זה אך טבעי שכאשר תחום האימון נכנס יותר ויותר לתודעה, אבחר, בין השאר, לפתח ולקיים אימון צוותי.


לא עבר זמן רב, ובאחד הארגונים אתם עבדתי, הזמין אותי מנהל שעמד בראש הנהלת מוסד, לאמן את הצוות הניהולי שלו. עצם העובדה שההזמנה הייתה פחות לטפל ולהבין את מה שקורה בצוות הניהולי, ויותר ליצור את ההנהלה כצוות, שכולם שמחים לעבוד בו ביחד, סייעה לכוון לכיוון האימון.

היה ברור לי שזהו המענה הנכון עבורו, בעיקר כאשר תיאר, כמעט מבלי ששאלתי אותו, את המצב הקיים ואת המקום שבו היה רוצה שהצוות יהיה. 

מהות האימון עבורי הוא לעשות פריצת-דרך - שינוי מהותי ומשמעותי, אם תרצו - כך שעוברים מהמקום בו נמצאים אל המקום בו שואפים להיות.


מהו הצוות המתאמן 

הצוות המתאמן הוא אותה קבוצת אנשים, שמקיימים ביניהם קשרי גומלין כדי להשיג מטרה משותפת.
הצוות יכול להיות צוות ניהולי, צוות עבודה ביחידה ארגונית זו או אחרת, צוות משימה, צוות מכירות או כל צוות אחר. כל אימון צוותי כולל את כל חברי הצוות. 

שאלה שאני פוגש מדי פעם היא: "האם ראש הצוות חייב להיות נוכח באימון?"
תשובתי החד-משמעית תהיה: "אם זה אימון צוותי - הוא יהיה נוכח באימון!"
"ומה יקרה אם הוא לא יהיה נוכח?" יהיו מי שיקשו.
"במקרה כזה", אשיב, "לא יתקיים אימון, או שיהיה זה אימון אחר - שיחה אימונית של עמיתים לתפקיד." 
ניתן לקיים אז אימון, אך בעיני, לא יהיה זה אימון צוותי, אלא אימון קבוצתי. ביחסי אימון חייב להיות מוגדר מיהו המאמן ומיהו המתאמן.

באימון צוותי, המתאמן הוא הצוות - הצוות כולו ולא חלקו. 


האם ובמה אימון צוותי שונה מאימון קבוצתי 

אימון צוותי שונה ומובחן מאימון קבוצתי.
ההבדל הראשון הוא בעצם השוני שבין צוות לבין קבוצה. כבר במפגש ההכשרה הראשון שאני מקיים בתחום עבודה עם צוותים עולה שאלה זו.
קבוצה הינה אוסף של אנשים בעלי מכנה משותף. צוות הינו קבוצה של אנשים (במובן זה, ניתן לראות בצוות מקרה פרטי של קבוצה), שיש לו מטרה משותפת. בהמשך, דנים באפיוניה של אותה מטרה משותפת. 

מכאן, מגיעים להבדל השני, שהוא מהות האימון.
מכיוון שבקבוצה אנו מדברים על מכנה משותף, הרי שאימון קבוצתי הוא אימון שעוברים אנשים, שכל אחד מהם מעוניין ליצור פריצת-דרך בתחום מרכזי עבורו, שאותו הוא מגדיר לעצמו. האימון שהוא עובר בקבוצה, מאפשר לו, בין השאר, לשמוע (וללמוד) גם איך אחרים בקבוצה מתמודדים בתחום שהגדירו

כל אחד לעצמו. כמו כן, קיימת האפשרות, לפי טווח האימון שהמאמן הקבוצתי מאפשר, לתת ולקבל התייחסויות של שאר חברי הקבוצה המתאמנת.
באימון הצוותי, מי שמכוון להשיג פריצת-דרך הוא הצוות עצמו, הוא זה המהווה יישות מתאמנת בפני עצמה, וכל חברי הצוות מהווים את המרכיבים של אותו צוות.
אם מדובר למשל, בהגדרת החזון (האישי או העסקי), באימון קבוצתי כל אחד מתאמן ליצור את החזון עבור עצמו, ומסייע לאחרים להגדיר את החזון כך שכל אחד בקבוצה יוצר את החזון שלו עצמו.
בהשוואה, באימון צוותי המיקוד לא יהיה בהגדרת החזון האישי של כל אחד בצוות, אלא בהגדרת החזון הצוותי: איפה הצוות רואה את עצמו בעתיד מוגדר. 

נשאלתי פעם: "ומה אם אני, כמאמנת, מזמינה את הקבוצה באימון הקבוצתי שאני מקיימת, ליצור גם מטרה משותפת לקבוצה?"

תשובתי הייתה: "בכך את מכניסה לאימון הקבוצתי, משהו מהאימון הצוותי. אין ספק, שיש בכך כדי לתרום לחברים בקבוצה, אך זה כשלעצמו, איננו אימון צוותי".
למרות תשובתי לעיל, אני יודע שיש מקומות שבהם אנשים מתארגנים כקבוצה, מתוך כוונה ליצור משהו משותף שעליו הם מתאמנים. בחיי היום-יום, אין הם מתפקדים כצוות, ופעילות זו מהווה את המרחב היחיד לפעילותם המשותפת. יהיו שיקראו לזה אימון קבוצתי. בעיניי, בעצם בחירת המטרה המשותפת, הם יצרו לעצמם צוות. 


מרחב הצוות 

הייתי נוכח למושג להיות מרחב צוותי, כאשר בני שיחק כדורסל בקבוצת הנוער הפועל תל-אביב.
פעמים רבות כשראיתי אותו במשחקי הקבוצה שלו, הן באולם אוסישקין בתל-אביב (לפני שנהרס) והן במגרשים אחרים, במשחקי החוץ, יכולתי לראות שכאשר הוא היה על המגרש - הנבחרת כולה שיחקה טוב יותר, ללא קשר לאיכות המשחק של בני. משהו בצוותיות של הנבחרת קיבל משנה תוקף, כשהוא היה על המגרש. 

בסטטיסטיקות המשחקים של נבחרות כדורסל כיום, נלקח בחשבון מדד זה. באותה תקופה, המאמן חשב שאני "עוד הורה שרוצה שלבן שלו יהיו יותר דקות משחק". להיות מרחב של צוות - הוא להיות מי שבמרחב שלו עולה רמת הצוותיות.
צוות, במהלך אימון שהוא עובר, יכול לפתח את ההוויה הזו. זו איכות ששמורה לצוות ולא רק לפרט. 


מה צוות מגדיר לעצמו באימון צוותי 

במסגרת אימון צוותי אני מקיים מפגשים מכינים עם המנכ"ל ועם כל אחד מחברי ההנהלה (ובניסוח שעליו אני מקפיד: הצוות הניהולי). באחת החברות ישבתי במפגש מסוג זה עם המנכ"ל והוא הגדיר מהן כל התוצאות שברצונו להשיג מהאימון הצוותי.
לאחר שהגדיר מספר תוצאות ולאחר ששאלתי אותו איך זה ייראה במציאות, בדקתי אתו אם יש עוד דברים שהיה רוצה כתוצאות מוצלחות של האימון הצוותי.
כך, עד שהציב רשימה מכובדת של תוצאות נשאפות.
אמרתי לו: "בוא אומר לך מה הגדרת כתוצאות שיראו לך שהצוות הוא מצוין כפי שאתה רוצה".
הקראתי לו את הרשימה שאמר ושאני רשמתי.
בין הנושאים היו תוצאות כמו: קיימת תחושת אמון בין חברי הצוות. חברי הצוות נפגשים ביניהם ומתאמים את עבודתם, ביוזמה שלהם. מידע בין חברי הצוות עובר גם מחוץ לישיבות הצוות. כל חברי הצוות תומכים בשיווק שירותי המוסד שבראשו הם עומדים, בנוסף לתפקיד הניהולי. וכן הלאה... - תוצאות שלא היו קיימות באותו זמן. 

הבטתי בו ושאלתי: "האם זה מכסה את מה שאתה רוצה כתוצאות מהאימון הצוותי?"
תשובתו הייתה: "אם אשיג עשרה אחוזים מכל זה, אהיה מרוצה מאוד" על כך הגבתי בשאלה: "ומה אם תשיג מאה אחוז מכל מה שאמרת? הרי אנו מדברים פה על פריצת- דרך שלצוות כולו וגם לך יש עניין להשיג!"
וכך היה.
בסדרה של מפגשי אימון צוותי, הצוות התאמן על הגדרת המקומות שאליהם הוא רוצה להגיע, בנה את הדרך להגיע לשם ועבר את הדרך הזו. 


מה נדרש ממאמן כדי להתחיל לאמן צוותים במקצועיות? 

כמו דברים רבים, גם כאן הצעד הראשון הוא הבחירה בכך, מספיקה כדי להתחיל.
לא בטוח שכל מאמן יאהב לעבוד עם צוותים. יש מאמנים שיעדיפו לקיים אימון אישי בלבד, או במצבים אחרים, אימון זוגי. אחד האתגרים באימון צוותי הוא להקשיב לצוות דרך כל החברים שמרכיבים אותו.
דרך טובה לשם כך, היא להתחיל להיות נוכח לצוותים הרבים שיש בסביבת כל אחד מאיתנו:
אם אתה חבר בצוות, באיזה צוות אתה חבר?
בהנחה שאתה חבר ביותר מאשר צוות אחד, באילו צוותים בחיים אתה חבר?
המשחק הוא לזהות מקסימום צוותים. רק בהמשך, תיעשה הבחנה - אילו מהם באמת צוותים ואילו מהם נופלים בהגדרה של קבוצה בלבד.
מה בעבודתך כמאמן צוותי, מצביע על הייחוד שבאימון הצוותי? 

שאלה זו נשאלתי לא מכבר, במסגרת השתלמות בנושא האימון הצוותי שהעברתי.
כתשובה סיפרתי על סוגיה שעלתה במסגרת אימון ציוותי במוסד ממשלתי. חברי הצוות רצו להעלות רשימת בעיות שיש בצוות: איפה יש קשיים, איפה לא עובדים נכון, איפה חסרה עבודת-צוות בפעילות ההנהלה, איך קורה שכל הזמן מעדיפים לעבוד לבד ולא מעדכנים, וכן הלאה. 

אמרתי לצוות שבמידה שיהיה לכך צורך, נוכל להתייחס לזה בהמשך.
שאלתי את הצוות: "האם עבודת-צוות היא דבר חיוני בהנהלה?" התשובה החיובית הייתה חד-משמעית.
ואז שאלתי: "איפה אתם יכולים לראות שביטויים של עבודת-צוות כבר קיימים בדרך ההתנהלות של
הצוות - גם אם מדובר בביטויים קטנים ביותר?"


לאחר שתיקה קצרה, ניתנה דוגמא אחת ("כשאני פונה למישהו בשאלה, אני מקבל תשובה"), שבעקבותיה הגיעו עוד מספר דוגמאות ("לקראת מפגש עם לקוח, ישבנו שלושה ביחד ותכננו את המפגש", "את יום ההולדת של אחד מחברי הצוות, חגגנו ביחד ב בית קפה ") ולאט לאט יכול היה כל הצוות להיות נוכח למה שכן קיים בתחום עבודת-הצוות. 

מכאן ואילך, האתגר היה להעמיק ולהרחיב את עבודת-הצוות למקומות נוספים שרוצים בכך.
זו דרך אחרת, שמעדיפה התייחסות למה שאפשר על פני מה שאי אפשר. 


שאלות ראשוניות לבדיקה עצמית:
מתי תעדיפו לעבוד לבד ומתי תעדיפו לעבוד בצוות?
האם תרגישו נוח יותר כחברים בצוות או כמי שעומדים בראשו?
האם אתם מגדירים את עצמכם (תופסים את עצמכם) כסוליסטים או כחיות חברתיות?
אם לתרגם את מה שנאמר לעיל למשחק, תשקלו את המשחק הבא, שהוא:
"לגלות מה שיותר צוותים במהלך השבוע הקרוב". 

למשל:
אם אתם במסעדה - האם ראיתם מלצרים או ראיתם צוות מלצרים?
אם אתם בארגון - האם ראיתם צוותים (מעבר להבנה שבארגון יש כאלה) - מיהם?
אם אתם בחגיגת חתונה שהגעתם כמוזמנים - כמה (ואיזה) צוותים אתם מזהים?

וכן הלאה.

מבחן התוצאה איננו כמה צוותים ראיתם אלא: כמה צוותים רשומים שמית במסגרת המשחק, בסוף אותו שבוע. 

תודה שקראתם מאמר זה,
יורם גלי
כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה
טל. 03-736-2105
 

© כל תוכן במאמר זה, ניתן להעתקה, להדפסה, או להפצה חופשית במסגרות שלא למטרות רווח, ללא צורך בהסכמה כתובה
מראש ובלבד שצוין שם המחבר והמידע ליצירת קשר. לדוגמא: מודפס ונשלח באישור מאת יורם גלי - www.createams.co.il

 

 
 
Created by : : DREAMEDIA