שימוש בהומור לטובת האימון |
[לקובץ בגרסת pdf - לחץ כאן] "ההומור הוא דבר רציני מכדי להשאירו בידי קומיקאים בלבד". מה הוא הומור? קיימות הגדרות שונות להומור, רבות מהן נשענות על המודל המנטאלי שמתוכו הן מוגדרות, יהא זה המודל הקוגניטיבי, המודל הפסיכודינמי או המודל החברתי. אישית, כמי שמשתמש הרבה בהבחנה "פרדיגמה", אני מעדיף לראות הומור כ"ראיה העקומה שמחברת בין שני מישורים - הדרך להסתכל בצורה אחרת על הדברים כך שהם מעוררים חיוך." ביוני 1984 השתתפתי בכנס ההומור הבינלאומי שהתקיים בתל-אביב. כנס כזה מתקיים פעם בשנה, כל פעם בארץ אחרת. באותו כנס נדהמתי לפגוש אנשים רציניים שחוקרים ברצינות את תופעת ההומור, על היבטיה השונים וחלקם מצליח לעשות זאת מבלי להבליח ולו חיוך אחד. מעין ביטוי למימרה "ההומור הוא דבר רציני מכדי להשאירו בידי קומיקאים בלבד"...
ההומור מוצא את ביטויו בחיינו במקומות רבים, החל באירועים ספונטאניים בחיי היום-יום ועד למופעים שבהם הומור הוא שם המשחק. קומדיה, פרודיה, סאטירה - בכולם יהיה הומור. סוגו וסגנונו מן הסתם, יהיו שונים.
להומור יש ערך רב. בעצם קיומו הוא מעלה חיוך על השפתיים וכשהאפקט גדול יותר, אף צחוק רועם. לפעמים אנשים לא מבחינים בין הומור - הדרך שבה דברים נראים/מוצגים, לבין צחוק - פעילות מוטורית שפעמים רבות מהווה תגובה להומור. ההומור מאפשר לצחוק לדברים שקורים בחיינו. חברות משתמשות בהומור כדרך להתמודדות עם רשויות ומשטרים, בעיקר כדרך להגיב במקומות בהם אין דרך אחרת להתמודדות.
מחקרים רבים כבר הראו שלהומור בשיתוף עם צחוק, יש אפקטים תרפויטיים.
בדברנו על אדם כבעל חוש הומור, אנו מבחינים בין שני סוגים: 1. זה שיודע להפיק הומור: זה שיודע להצחיק, זה שיודע לספר בדיחה, זה שיודע להמציא מצבים/סיפורים בשיחות האימון, ניתן לראות, להקשיב ולהבין את ההומור של המתאמן: איזה סוג של הומור, מתי הוא בוחר להתבטא בהומור, מהם המסרים שעוברים דרך הסיפור ההומוריסטי וכן הלאה.
המאמן יכול לנצל הומור מתוך שני מקורות: מקור אחד הוא יכולתו לראות מצבים שמתאר המתאמן, בדרך "עקומה", שמאפשרת לראות את המצב המתואר בדרך שונה. הערך יהיה אם אותה "דרך שונה", תהיה ההקשר שהמתאמן מבקש להשיג כפריצת-דרך ו/או כחזון. מקור אחר יכול להיות מתוך נקודת מבט דומה, הוא יכול לנצל סיפור/מצב/בדיחה במהלך שיחה של המתאמן. במקרים כאלה, לא נדרש המאמן להיות בדרן שממציא בדיחות. חשוב לזכור כי בכל בדיחה יש תמיד - בדרך-כלל כשמגיעים לשורת המחץ - מושא לבדיחה או לביטוי ההומוריסטי, יש משהו שצוחקים לו, משהו ש"יורדים עליו". מכיוון שאנו, כמאמנים, מכוונים לגדולתו של המתאמן ולהעצמתו, עלינו להיזהר מכך שביטוי ההומור יכוון כלפי המתאמן, גם אם לא התכוונו לכך.
דוגמא לשיחה עם מתאמנת שלא הצליחה לראות את יכולתה להיות גורם בסיטואציה מסוימת ולא לקחה אחריות למה שקורה לה בחייה. לאחר שלא עזר שהמאמן שאל אותה בדרכים שונות, מה היא יכולה לראות במי שהייתה שעזר למה שהיה לקרות, ולאחר שהציע את ראייתו/הקשבתו החלופית לנושא ונדחה על-ידי המתאמנת, ביקש לספר לה בדיחה: "אשה אחת הלכה לישון. זמן קצר לאחר שנרדמה, חלמה שהיא צועדת ברחובות העיר בשעת לילה מאוחרת. לפתע, נדמה היה לה שהיא שומעת צעדים מאחוריה. מבלי להביט היא פנתה ברחוב הראשון שמאלה והחישה את צעדיה.
פתחתי בציון המימרה לפיה: "ההומור הוא דבר רציני מכדי להשאירו בידי קומיקאים בלבד". מעבר לכך, יש להכיר בקשת הרחבה מאוד של ביטויי ההומור: החל מסיפור בדיחה, עבור דרך הערה מבדחת, משחק מלים שנון שהופך כיוון ראיה, עוויה שמאפשרת הומור ויזואלי או תיאור מצב ש"ראייתו" הופכת את מושא השיחה לקלה יותר. מאמן שירצה לפתח מיומנויות שימוש בהומור, יתחיל בכך שייבחר בכך. מרגע שבחר בכך, הוא יכול "להתאמן" בפני קהל אוהד, מחוץ לאימון ולראות את ההשפעה. "אוסטרלי קנה בומרנג חדש. בהוקרה, © כל תוכן במאמר זה, ניתן להעתקה, להדפסה, או להפצה חופשית במסגרות שלא למטרות רווח, ללא צורך בהסכמה כתובה |